- Menu podmiotowe
- Audyt i Kontrole
- Kontrole zewnętrzne jednostki
- Kontrole zewnętrzne 2024
Kontrole zewnętrzne 2024
Informacja o przeprowadzonych kontrolach w roku 2024
Audyty i kontrole | |
Przeprowadzone audyty: | Wyniki audytu: |
Biuro Kontroli i Audytu UMWO Termin kontroli: 15.05.2024 - 30.06.2024 Przedmiot kontroli: Zapewnienie ochrony danych osobowych w jednostkach organizacyjnych Samorządu Województwa Opolskiego | Sprawozdanie z zadania audytowego nr. BKA-ZA.1720.1.2024.TS z dnia 16.09.2024
|
Zalecenia wydane w sprawozdaniach z przeprowadzonych zadań audytowych: | Sposób zrealizowania zaleceń: |
1.W procedurach bezpieczeństwa IT należy określić obowiązek okresowego szkolenia pracowników w zakresie zagrożeń związanych z korzystaniem z poczty elektronicznej m.in. takich jak spam (niezamówione wiadomości zawierające m.in. reklamy różnych usług i produktów), wirusy, trojany, ransomwere (złośliwe oprogramowanie szyfrujące), phishing (atak, którego celem jest wyłudzenie poufnych danych użytkownika). Wypełnienie ww. obowiązku powinno być weryfikowane przez przełożonego pracownika. Należy wprowadzić regulacje w zakresie możliwości dokonywania monitoringu bezpieczeństwa poczty email pracowników. Regulacje w tym zakresie powinny zostać opracowane zgodnie z przepisami prawa oraz odpowiednio zakomunikowane pracownikom. Dodatkowo należy – w uwzględnieniu z dostawcą poczty email – skonsultować zakres, w jakim dokonuje on weryfikacji raportów zabezpieczeń poczty email oraz w jaki sposób oraz w jakich odstępach czasu będzie przekazywał syntetyczne wyniki dokonywanej przez siebie weryfikacji.
3. Zaleca się przypisać odpowiedzialność w zakresie monitoringu bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej.
4. Zaleca się zastosowanie mechanizmu uwierzytelniania poczty elektronicznej DMARC (Domain-based Message Authentication Reporting and Conformance) dla domeny teatropole.pl.
5. W związku z obowiązkiem stosowania mechanizmów uwierzytelniania poczty elektronicznej, wynikającym z art. 24 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, zaleca się wystąpić do dostawcy poczty elektronicznej o udzielenie informacji, czy przy świadczeniu usług poczty elektronicznej stosowany jest mechanizm uwierzytelnienia DKIM (Domain Keys Identified Mail).
| 1. Zarządzeniem 42/2024 z dnia 2.10.2024 roku wprowadzono procedurę szkolenia pracowników z zakresu ochrony danych osobowych uwzględniającą obowiązek okresowego szkolenia pracowników z zakresu bezpieczeństwa danych w tym, z zagrożeń związanych z korzystaniem z poczty elektronicznej m.in. takich jak spam, wirusy, trojany, ransomware phishing oraz obowiązek weryfikacji jego realizacji przez przełożonych pracowników.
2. Zgodnie z ustaleniami nie prowadzi się monitoringu korzystania przez pracowników z poczty elektronicznej w celu zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy. W razie planowania wdrożenia monitorowania poczty e-mail pracownika, o którym mowa w art. Art. 223 Kodeksu Pracy pracodawca zgodnie z przepisami kodeksu pracy uwzględni cele, zakres i sposoby zastosowania monitoringu w Regulaminie Pracy, nie później niż 2 tygodnie przed uruchomieniem monitorowania powiadomi pracowników oraz przekaże im na piśmie informacje o celach, zakresie i sposobie zastosowania monitoringu. Uregulowano możliwość wprowadzenia monitoringu poczty e-mail w Regulaminie ochrony danych osobowych – Zarządzeniem 43/2024 z dnia 2.10.2024 w sprawie zmiany Regulaminu ochrony danych osobowych dla Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, gdzie Ust. 1 Zasady bezpiecznego użytkowania sprzętu IT, Pkt.12. przyjął brzmienie „ADO może monitorować pracę Użytkowników przy wykorzystaniu sprzętu IT, w celu zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy, w tym poprzez monitoring służbowej skrzynki poczty elektronicznej, przy czym pracownicy objęci kontrolą są powiadomieni o tym fakcie nie później niż na dwa tygodnie przed jego uruchomieniem. Cele, zakres i sposób zastosowania monitoringu ADO przekazuje na piśmie pracownikom przed dopuszczeniem ich do pracy oraz uwzględnia w Regulaminie Pracy. Zastosowane formy monitoringu, w tym monitoring poczty elektronicznej nie mogą naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika.” Dodatkowo skontaktowano się z dostawcą poczty email – w celu konsultacji zakresu, w jakim dokonuje on weryfikacji raportów zabezpieczeń poczty email oraz w jaki sposób oraz w jakich odstępach czasu będzie przekazywał syntetyczne wyniki dokonywanej przez siebie weryfikacji. 3. W przypadku wprowadzenia monitoringu poczty e-mail odpowiedzialność w zakresie monitoringu bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej zostanie przypisana specjaliście ds. eksploatacji.
4. W dniu 10.10.2024 zalecenie zostało wprowadzone.
5. W dniu 10.10.2024 zalecenie zostało wprowadzone. |
Przeprowadzone kontrole: | Wyniki kontroli: |
A) Archiwum Państwowe w Opolu Czas trwania kontroli 25.03.2024 Przedmiot kontroli: Kontrola archiwum zakładowego | A) Protokół kontroli |
B)Państwowa Inspekcja Pracy Czas trwania kontroli 16.09.2024 r., 21,24,28,31.10.2024 r. Przedmiot kontroli: Kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy i bhp. | B) Nr rej. 110233-53-K061-Nk01/2024 Nakaz z dnia 31.10.2024 |
C) Biuro Kontroli i Audytu UMWO Czas trwania kontroli 1.10.2024-18.10.2024 Przedmiot kontroli: 1.Prawidłowość zastosowania procedur przy zamówieniu umów oraz dokonywaniu i rozliczaniu wydatków, o wartości do kwoty 130.000 zł netto. 2.Sprawdzenie wykonania zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym nr BKA-RK.1711.3.2023 TB z dn. 06.06.2023 | C) Wystąpienie pokontrolne nr BKA-RK.1711.7.2024.AF z dnia 25.10.2024
|
Zalecenia pokontrolne z wystąpienia pokontrolnego: | Sposób zrealizowania zaleceń: |
A) Brak zaleceń (nie stwierdzono nieprawidłowości, ani uchybień) | A) Brak zaleceń |
B) 1.Usunąć uszkodzenia (ubytki) posadzki na korytarzach zascenicznych, z trzema kurtynami żelaznymi znajdujące się na bezpośrednim zapleczu Dużej Sceny. 2.Wyznaczyć i oznakować na korytarzach zascenicznych, z trzema kurtynami żelaznymi znajdujące się na bezpośrednim zapleczu Dużej Sceny drogi komunikacyjne i transportowe, przejścia dla pieszych, miejsca przechowywania materiałów. Termin realizacji pkt 1 i 2: 31.12.2025 3. Zapewnić, zgodnie z odpowiednimi przepisami techniczno budowlanymi, bezpieczne dojścia do pomieszczeń pracy usytuowane przy wejściu do garderoby nr. 211. Termin wykonania 31.01.2025. | B) Pkt 1 i 2 Termin realizacji zalecenia do 31.12.2025. Teatr musi zlecić wycenę kosztów realizacji tych dwóch punktów. Pkt. 3 Zrealizowano |
C)Uwagi i zalecenia: 1. W treści Regulaminu Zamówień Publicznych dokonać zmian zapisów, aby procedura wyboru oferenta dotyczyła również usług wykonywanych na podstawie umów-zleceń, umów o dzieło oraz umów kontraktowych. 2. Zaprzestać sporządzania wykazów i wydawania zarządzeń Dyrektora w sprawie wprowadzenia „Wykazu kwalifikowanych Wykonawców", którym może zostać udzielone zamówienie bez przeprowadzenia procedury wyboru wykonawcy poprzez rozeznanie rynku. 3. W przypadku konieczności odstąpienia od procedur Regulaminu Zamówień Publicznych, stosować zapisy zawarte w punktach 1-3 Rozdziału 1 §8 „Odstąpienie od stosowania Regulaminu". 4. Wszystkie rejestry umów sporządzane w poszczególnych pionach organizacyjnych Teatru, prowadzić wg wzoru określonego w załączniku nr 2 do Zarządzenia Dyrektora Nr 3/2020 z dnia 07.01.2020 r. 5. Zapłaty faktur i rachunków dokonywać po sprawdzeniu dokumentu pod względem merytorycznym, formalno-rachunkowym oraz zatwierdzeniu do zapłaty. 6. Wyegzekwować od radcy prawnego zamieszczanie na zawartych umowach podpisu akceptującego ich treść - zgodnie z zapisami Rozdziału 1. §6 ust.4 Regulaminu Zamówień Publicznych | C) 1.Dokonywano zmian w Regulaminie zamówień publicznych – w postaci nowego regulaminu, w którym zostaną uwzględnione m.in. uwagi kontrolera co do zapisów odnośnie wyboru oferenta w ww. Regulaminie. Regulamin został wprowadzony zarządzeniem. 2. Teatr zobowiązał się, że nie będzie wprowadzał i stosował Wykazu kwalifikowanych Wykonawców. 3. Teatr zobowiązał się do stosowania odpowiednich procedur w sytuacji odstąpienia od stosowania Regulaminu Zamówień Publicznych (tj. każdorazowe uzasadnienie, notatka i zgoda Dyrektora). 4. Teatr zobowiązał się do stosowania jednolitego rejestru umów (centralnego i indywidualnego) na wzorach wprowadzonych zarządzeniem. 5. Teatr zobowiązał się do dokonywania zapłaty faktur i rachunków po sprawdzeniu dokumentu pod względem merytorycznym, formalno-rachunkowym oraz zatwierdzeniu do zapłaty. 6. Teatr zobowiązał pracowników i radcę prawnego do uzupełnienia umów o podpis/parafki radcy prawnego. |